Handelsbetingelser

Følgende salgs- og leveringsbetingelser er gældende for køb af varer på Rito.dk

https://rito.dk ejes af Rito ApS

CVR-nr.: 25133803

Rito ApS
Gyrovej 1
7800 Skive
Telefonnummer: +45 78 77 21 21
E-mail: info@rito.dk

Alle aftaler indgås på dansk.

Fortrydelsesretten gælder for private forbrugere, der handler via rito.dk. Fortrydelsesretten gælder ikke for erhvervsdrivende eller offentlige virksomheder og institutioner mv.

Vi tager forbehold for trykfejl.

Betaling

Vi modtager betaling med Dankort, Visa, Visa Elektron, MasterCard, Maestro og MobilePay. Pengene bliver reserveret på kundens konto ved købet. Vi trækker først pengene, når ordren bliver afsendt. Det er ikke muligt at trække et større beløb end det, du har godkendt i forbindelse med købet.

Hvis kunden vælger at få delleveret en restordre, trækker vi det fulde ordrebeløb, når første del af ordren afsendes.

EAN
Offentlige instanser og virksomheder, som er oprettet i Nemhandelsregistret har mulighed for at handle med EAN nummer. EAN ordrer skal være på minimum 500 kr. + fragtomkostninger.

Betaler du med Dankort er det muligt at få kredit.
For at få kredit skal du i forbindelse med købet indgå en kreditaftale. Denne indgås ved at tilvælge denne mulighed nederst i indkøbskurven. Det er kun muligt at gøre brug af kreditaftalen i forbindelse med betaling med almindeligt Dankort.

30 dage - 19 kr.*

60 dage - 39 kr.*

90 dage - 59 kr.*

* Gebyr for indgåelse af kreditaftale.

Ved indgåelse af en kreditaftale sendes dine varer med det samme. Beløbet vil dog først blive hævet på din konto når kreditaftalen udløber.
Der ydes kun kreditaftaler på køb op til 2.000 kr. i alt.
Rito ApS forbeholder sig retten til at kunne opkræve hele beløbet på faktura såfremt der skulle opstå problemer med at effektuere betalingen når kreditaftalen er udløber.

Der opkræves kun gebyr ved indgåelse af kreditaftale, hvorfor øvrige betalingsformer er gebyrfrit.

Priser

Købet faktureres til den pris, der er oplyst på websitet på bestillingsdagen. Priserne ændres løbende – ofte fra dag til dag.

Levering

Ved afgivelse af ordrer inden kl 19:00 på alle hverdage, vil ordren blive afsendt samme dag. Leveringstiden er normalt 1-2 hverdage. Leveringstiden vil fremgå ved den enkelte vare. Er der minimum 1 stk. på lager vises leveringstiden til 1-2 dage. Såfremt varen ikke er på lager i det ønskede antal, vil vi førstkommende hverdag efter, kontakte kunden og oplyse en forventet leveringstid.

Er der bestilt en vare, som ikke er på lager vil kunden få besked så snart ordren behandles. Kunden har her mulighed for at ombytte til en anden vare af samme prisklasse eller afvente at varen kommer på lager igen eller at fortryde købet.

Alle priser er angivet i danske kroner (DKK). Oven i prisen skal tillægges prisen for fragt. Kunden vælger fragtformen i slutningen af bestillingsforløbet.

Vi leverer til hele Europa.

Kunden vil modtage en e-mail fra Rito ApS, når varen er afsendt fra lageret.

OBS til lande udenfor EU: Vi sender varer momsfrit til de lande udenfor EU, som vi leverer til. Det betyder, at kunder udenfor EU kan blive opkrævet lokal moms og told. Det er kundens eget ansvar at kende til landets gældende lovgivning.

DAO Hjemmelevering:

Pakker som leveres med DAO Hjemmelevering, distribueres ofte om natten og pakken bliver for det meste leveret tidlig morgen på din adresse.

DAO Hjemmelevering er flexlevering. Det vil sige, at pakken leveres uden underskrift fra modtageren.

DAO leverer pakken på din adresse, hvor de finder det forsvarligt. Din pakke kan derfor bl.a. blive leveret ved din hoveddør, i postkasse, skur, garage osv. Kan DAO af den ene eller anden grund ikke levere pakken forsvarligt, tager de pakken med til nærmeste pakkeshop, og du vil få besked om hvor du kan hente pakken.

DAO har erstatningsansvar, så længe pakken er i DAO’s varetægt. Når pakken er leveret på din adresse, ophører DAO’s erstatningsansvar. Du er herefter selv ansvarlig, hvis pakken forsvinder eller bliver beskadiget, og du kan ikke kræve erstatning.

Ubegrænset antal dages retur- og bytteret

Såfremt varen fremstår 100 % som ny i original emballage og i ubeskadiget stand kan du returnere varen uden nogen tidsbegrænsning. Ved returnering står kunden selv for at dække omkostningerne til forsendelsen. Opret og hent dit returlabel her
Ombytning af en vare og returnering af en vare har samme procedure. Den købte vare sendes retur til vores adresse, og når vi har modtaget din returvare og godkendt den, vil købesummen blive refunderet til dit kreditkort*. Typisk vil det tage op til 2-3 arbejdsdage for at behandle din returnering. Ønsker du varen i en anden størrelse/farve skal lave en ny ordre på www.rito.dk. Omkostninger til returneringen skal du selv afholde.

Hvis vi vurderer, at varen lugter af røg, mados, mug, er fugtig eller på anden måde har taget skade, kan vi ikke tage den retur. Hvis kunden ønsker varen tilbage, skal kunden selv betale for returnering af varen.

Returretten berører ikke kundens lovbestemte ret til at fortryde købet. Se nedenfor.

*Hvis du returnerer bestillinger som er mere end 180 dage gamle, kan vi ikke refundere pengene, du vil i stedet modtage et tilgodebevis.

Fortrydelsesret

Kunden har ret til at fortryde et køb uden begrundelse indenfor 14 dage.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor kunden eller anden person (dog ikke posten), får varen i fysisk besiddelse.

Hvis kunden har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra kunden eller anden person (dog ikke posten) får den sidste vare i fysisk besiddelse.

Hvis fristen for fortrydelsesret udløber på en helligdag, weekend, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag vil fristen forlænges til følgende hverdag.

Sådan udnytter kunden fortrydelsesretten

Kunden fortryder købet ved at give os besked om dette telefonisk på +45 78 77 21 21, via e-mail på info@rito.dk eller som brev, der sendes til Rito.dk, Gyrovej 1, 7800 Skive. Kunden kan fortryde et køb ved at nægte modtagelsen på pakken. Kunden skal dog give os besked, hvis pågældende fortryder et køb ved at nægte modtagelsen.

Kunden kan bruge lovens standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk. Fortrydelsesformularen findes her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=160666#Bil3

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis kunden sender sin meddelelse om, at han/hun fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Returnering af varer og returomkostninger

Hvis kunden har fortrudt købet af varer, skal kunden sende eller aflevere varen til os på adressen; Rito.dk, Gyrovej 1, 7800 Skive, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at kunden har meddelt os, at kunden ønsker at fortryde købet. Fristen er overholdt, hvis kunden returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.

Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling.

Kunden skal selv betale for returnering af varen.

Tilbagebetaling af pengene

Når kunden fortryder en hel ordre, refunderer vi det samlede ordrebeløb, herunder også de fragtomkostninger, som kunden har betalt ved købet. Såfremt kunden fortryder dele af ordren, vil vi kun refundere pengene for de returnerede varer.

Hvis kunden har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder, får kunden dog ikke merudgiften refunderet.

Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget kundens meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller til kunden har fremsendt dokumentation for, at varerne er returneret.

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som kunden benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre kunden udtrykkeligt har indvilget i andet. Under alle omstændigheder pålægges kunden ingen former for gebyr som følge af tilbagebetalingen.

*Hvis du returnerer bestillinger som er mere end 180 dage gamle, kan vi ikke refundere pengene, du vil i stedet modtage et tilgodebevis.

Afprøvning af varen og emballage

Kunden hæfter kun for evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens egenskaber og funktioner.

Kunden må undersøge varen på samme måde, som er tilladt i en forretning, men varen må ikke tages i brug. Såfremt varen har været taget i brug på en måde, som ikke er tilladt i en forretning og vi dermed ikke har mulighed for, at sælge den igen, kan kunden forvente, at vi fratrækker værdiforringelsen fra det beløb, som skal tilbagebetales. Hvis varen ikke længere har en handelsværdi, vil købsbeløbet ikke blive tilbagebetalt.

Vær opmærksom på at garn og andre varer, der lugter af mados, røg eller mug normalt ikke kan sælges igen, og varen har derfor normalt ingen handelsværdi.
Vi beder vores kunder om så vidt muligt at tilbagelevere varen i originalemballagen. Kunden bør endvidere sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når den bliver sendt retur. Kunden bærer risikoen for varerne, indtil vi modtager dem. Kunden skal derfor beholde postkvitteringen samt evt. track- and trace-nummer.

Reklamation – hvis der er noget galt med varen

Hvis kunden køber en vare, som er defekt eller har mangler, finder købelovens regler anvendelse.

Kunden kan reklamere over mangler eller defekter indenfor 24 måneder fra leveringstidspunktet. Dette kan gøres ved henvendelse på e-mail: info@rito.dk eller telefonisk på +45 78 77 21 21.

Kunden bedes oplyse, så detaljeret som muligt, hvad problemet er. Vi har brug for et billede af defekter og mangler, inden kunden returnerer defekte/fejlleverede varer. Hvis vi ønsker at få den defekte/fejlleverede vare retur, vil vi informere herom. Såfremt reklamationen er berettiget og der er dokumentation på fragtomkostningerne, vil vi tilbagebetale beløbet for kundens rimelige fragtomkostninger.

Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage. Gem postkvittering inkl. oplysninger om fragtomkostninger samt evt. track- and trace-nummer.

Reklamation skal ske indenfor rimelig tid efter varens modtagelse og kunden er således forpligtet til at undersøge varen snarest muligt efter modtagelsen.

Klageadgang

En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Nævnenes Hus, Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus. Mæglingsteamet vil forsøge at løse tvisten ved mediation, og hvis det ikke lykkes at finde en løsning, kan du indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet.

Det er som udgangspunkt en forudsætning for at klage, at varen eller ydelsen, som du vil klage over, har kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen som udgangspunkt være mindst 720 kr. Der skal betales et gebyr for at få klagen behandlet.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse: info@rito.dk.

Version: v20.c9.s1.l2